11 Ağustos 2012 Cumartesi

Üniversitede gardiyan kontenjanı arttı, öğretmen kontenjanı düştü


Üniversite adayları, tercihlerini yaptılar ve çıkacak sonuçları beklemeye başladılar. Yaptıkları tercihler, bundan sonraki geleceklerini şekillenmesinde önemli rol oynayacak. Ancak öğrencilerin tercihlerini de belirleyen asıl tercihler daha önce Yüksek ğratim Kurumu (YÖK) ve üniversiteler tarafından yapılmıştı. Kontenjanların dağılımı, öğrencilerin nasıl tercih yapacaklarını ve ne sonuç elde edeceklerini çok önceden belirleyen bir role sahip.
Kontenjanların dağılımı sadece öğrencilerin kaderini değil, ülkenin de kaderini belirliyor. Üniversite eğitiminin yoğunlaştığı alanlar, ekonominin ve toplumun ileriye gitmesine hizmet edebileceği, işsizliği azaltacağı ve toplumun ihtiyacı olan kalifiye elemanlar yetiştireceği gibi, bunlara tam olarak hizmet etmeyen sonuçlar da doğurabilir. Özellikle son yıllarda her ile bir üniversite açma sevdasıyla kurulan derme-çatma üniversiteler, bu amaçlara hizmet etmekten uzak durumda. İzlenen bu yol, hem gençler ve aileleri için, hem de toplum için kaynak israfı oluyor. Buralara giren öğrenciler genellikle işsizlik girdabının içine düşmekten kurtulamıyor. Ayrıca mevcut sistem, öğrencilerin arzu ettikleri alanlarda eğitim görmesini zorlaştırdığı için de yeni sorunlar yaratıyor. Üniversite mezunu olup da mesleğini yapmayan insanlar da bir başka kaynak israfı durumunda.
Bu sistemin bir ayağını da yüksek öğrenim kontenjanlarının nasıl dağıtılacağı oluşturuyor. Kontenjanların dağılımı, hükümetin, YÖK’ün ve üniversitelerin nasıl bir Türkiye kurmak istediklerinin de işaretlerini veriyor.


Üniversite kontenjanları nasıl değişti
Meslekler, alanlar
2012 kontanjanı
2011 açıklanan kontenjan
2011 yerleşen öğrenci sayısı
Değişim (%)
2011 yerleşene göre
2011 kontenjana göre
Adalet görevlisi
52,549
2,047
38,169
37.67
2467.12
Öğretmen
55,214
71,005
65,023
-15.09
-22.24
Tarım
16,449
19,779
21,526
-23.59
-16.84
Sanayiye dönük teknik eleman
91,904
85,393
89,993
2.12
7.62
Mühendis
85,529
75,312
67,043
27.57
13.57
Hizmet elemanı
57,400
57,004
70,808
-18.94
0.69
Ekonomi
204,925
144,566
189,687
8.03
41.75
Mimarlık
12,146
10,127
9,779
24.20
19.94
Hukuk
12,095
10,735
10,839
11.59
12.67
Sağlık elemanı (hemşire vb)
52,201
41,584
57,243
-8.81
25.53
Doktor
12,355
11,151
11,124
11.07
10.80
Eczacı
1,660
1,509
1,530
8.50
10.01
Edebiyat
21,516
20,248
20,363
5.66
6.26
Sosyal bilimler
81,086
58,465
58,225
39.26
38.69
Fen bilimleri
30,495
35,099
24,713
23.40
-13.12

2012 yılı kontenjanlarının geçen yılki kontenjan ve yüksek öğrenim kurumlarına yerleşen öğrenci sayılarıyla karşılaştırması, bu açıdan ilginç sonuçlar ortaya koyuyor. Geçen yıl yüksek öğrenim krumlarının ilan ettiği açıklanan toplam kontenjan yaklaşık 777 bin idi. Ancak yüksek öğrenime yerleştirilen öğrenci sayısı 907 bini buldu. Çünkü özellikle kesin bir kontenjan ilan etmeyen açık öğretim programlarına yerleşen öğrencilerle, açıklanan kontenjan sınırının üzerine çıkılabiliyor. Bu yıl açıklanan kontenjan 937 bin 542 kişi. Yani kontenjanlar, geçen yıl ilk açıklanan miktara göre yüzde 20.7, yerleşen öğrenci sayısına göre yüzde 3.3 arttı.
Kontenjanlardaki artış, her meslek alanında eşit şekilde dağılmıyor. En dikkat çekici durumlardan birisi öğretmen kontenjanları ciddi ölçüde düşerken, gardiyan, mübaşir gibi adalet hizmetlileri yetiştiren adalet bölümlerinin kontenjanının sıçrama yapması. Adalet hizmetlileri kontenjanı, geçen yıla göre 25 kat artıyor. Yerleşen öğrenci sayısına göre artış ise yüzde 37.7 ile en yüksekler arasında. Buna karşın öğretmen kontenjanları geçen yıl açıklanan kontenjana göre yüzde 22, yerleşen öğrenci sayısına göre yüzde 15 düşürülmüş.
Türkiyenin önemli istihdam alanı olan tarıma yönelik teknik eleman yetiştirecek bölümlerin kontenjanı düşerken, fen edebiyat fakülteleride çoğu tanımlı bir meslek kazandırmayan bölümlerin kontenjanları yine en fazla artanlar arasında yer alıyor. Aynı şekilde sanayi ve hizmet sektörlerine teknik eleman yetiştiren alanlardaki kontenjan artışı da çok düşük düzeylerde bulunuyor.
Bu rakamlar, öğretmeni, eğitimi, meslek sahibi ve yetişmiş elemanı az, ama gardiyanı çok bir toplum resmi çiziyor. Bu da hiç hoş bir durum değil. Yoksa ülkeyi ve üniversiteleri yönetenlerin kafasında, daha fazla gardiyana ihtiyaç duyulan bir Türkiye mi var?

Üniversite sınavına giren 5900 öğrenci liseyi kazanacak!


Üniversitelerde kapanan kontenjanların faturası mevcut öğrenciye çıkacak 


Üniversite kontenjanlarının işsiz mezundan haberi yok  


Doktoralı hamal, yüksek lisanslı temizlikçi almak ister misiniz? 


‘İş’e yaramayan üniversite eğitimi  


Eğitimde 4+4+4 sistemi, adaletsizliği iyice artıracak 


Sıfırcı gençlik neyin habercisi?  

 

http://www.haberturk.com/htyazar/ismet-ozkul


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder