Son yılların en hızlı büyüyen pazarlarından birisi
olan otomotivde büyümenin ağırlık noktası, gelişmiş illerden orta
gelişmişlikteki illere kayıyor. Gelişmiş
illerde bin kişiye düşen otomobil sayısındaki artış Türkiye ortalamasının
altında kalırken, orta gelişmişlik düzeyindeki illerde ortalamanın oldukça
üzerine çıkıyor. Gelişme düzeyi açısından alt sıralarda yer alan illerde de
nüfusa göre otomobil sayısındaki artış, Türkiye ortalamasının çok altında.
Bu gelişmenin çarpıcı örneklerinden birisini İstanbul
oluşturuyor. Bin kişiye düşen otomobil sayısında altıncı sırada yer alan
İstanbul, otomobil sahipliğindeki artışta sondan 19. sırada yer aldı. 2011 yılı
verilerine göre Türkiye’de her bin kişiye 108.6 otomobil düşüyor. İstanbul’da
ise bin kişiye düşen otomobil sayısı 140 ile Türkiye ortalamasından 31.4 adet
daha fazla. Geçen yıl Türkiye’de bin kişiye düşen otomobil sayısı 6.2 adet
arttı. İstanbul’daki artış ise 2.6 ile Türkiye ortalamasının yarısından bile
düşük düzeyde kaldı.
Türkiye’nin
en gelişmiş ili, otomobil sahipliğindeki büyüme hızı açısından Türkiye’nin en
yoksul ve en geri illeri ile aynı lige düştü. Otomobil sahipliğindeki büyümede
İstanbul’un hızı, Gümüşhane, Diyarbakır, Urfa, Ardahan ve Bayburt gibi illerle
yaklaşık aynı düzeyde kaldı.
Bin kişiye düşen otomobil sayısında en alt sıralarda
yer alan iller aynı zamanda artış hızında da en son sıralarda kaldılar. Geçen
yıl Hakkari, Şırnak, Tunceli ve Siirt’te bin kişiye düşen otomobil sayısı
artmak bir yana geriledi. Buna karşın
otomobil sahipliğinin en hızlı arttığı illerin başını Isparta, Bilecik, Burdur,
Kütahya, ve Amasya çekiyor. Otomobil sahipliğindeki büyümede ilk sırayı
alan Isparta’da bin kişiye düşen otomobil sayısı 19.1 adet artarak 116.7’den
135.8’e çıktı.
Karşılaştırmanın illerin gelişmişlik düzeyini yansıtan
teşvik bölgelerine göre yapılması, gelişme yönünü daha iyi gösteriyor. Yeni
sisteme göre en geri illerin yer aldığı 6. teşvik bölgesinde bin kişiye düşen
otomobil sayısı, sadece 1.1 adet artarak 26.8’e çıktı. Otomobil sahipliğindeki
artışta en geri illeri 1. teşvik bölgesinde yer alan en gelişmiş iller izledi. İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve Kocaeli
gibi en gelişmiş illerin yer aldığı 1. teşvik bölgesinde bin kişiye düşen
otomobil sayısındaki artış 5.2 ile Türkiye ortalamasının altında kaldı. Buna
karşın bin kişiye düşen otomobil sayısı, 4. bölgede 8.8, 3. bölgede 8.6, 2.
bölgede ise 8.4 ile Türkiye ortalamasından fazla arttı.
Bu veriler, en gelişmiş illerde otomobil pazarının
doymakta olduğunu ve büyümede ağırlığın orta gelişmişlikteki illere kaydığını
gösteriyor. Bu illerde otomobil
sahipliğinin zaten Türkiye ortalamaları civaında olması, otomobil satışlarını
destekleyen servis ağının da satışlardaki artışı desteklemesini sağlıyor.
Gelişmişlikte alt sıralarda yer alan illerde ise hem yoksulluk, hem de servis
ağınının yetersiz olması büyümeyi engelliyor.
http://www.haberturk.com/htyazar/ismet-ozkul
http://www.haberturk.com/htyazar/ismet-ozkul
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder