Bütçe sonuçları ile Hazine nakit dengesi verileri, seçim ekonomisinin aralıkta hızlı bir başlangıç yaptığını gösteriyor. Maliye Bakanı, aralıktaki bütçe açığı patlamasını “Aralık bütçelerinin kaderi” diyerek geçiştirmeye çalışıyor. Ancak bütçe açığında bu kez yaşanan artış, önceki yılların çok çok üzerinde.
Yıllık açığın yüzde 40.7’si tek başına aralık ayında gerçekleşti. Aralık bütçe açığı, diğer 11 ay ortalamasının 7.5 katı.
Personel giderleri 11 ay ortalamasının yüzde 22.4, faiz harcamaları yüzde 56.5 altında. Buna karşın toplam giderler yüzde 62.8 fazla. 11 ayın toplamında 10.29 milyar liralık faiz dışı fazla varken, aralıktaki 15,68 milyar liralık faiz 2010 bütçesi 5.39 milyar liralık faiz dışı açıkla kapandı. Faiz dışı giderler yüzde 89.3 artartarken asıl patlama mal ve hizmet alımları, sermaye giderleri ve transferleri ile borç verme gibi seçim ekonomisine uygun kalemlerde yaşandı.
Üstelik sadece aralık ayında harcamalar artmamış, 2010 bütçesinden 2011’e kaydırma da yapılmış. Hazine’nin yıllık nakit açığı 34.9 milyar TL iken bütçe açığı 39.6 milyar TL. Yani bütçe açığı, nakit açığından yaklaşık 4.7 milyar TL daha fazla. Hazine’nin nakit açığı, bir anlamda fiilen ortaya çıkan ve Hazine’nin karşılamak için bir yerlerden kaynak bulmak zorunda kaldığı gerçek bütçe açığını ifade ediyor. Bütçede ise harcamalar ve ödeneklerin tahsisi aylar arasında kaydırılabiliyor. Bu yüzden bütçe açığı daha çok kayıtlardaki dengeyi, nakit açığı ise fiili bütçe dengesini yansıtıyor. Bütçe açığı ile nakit açığı arasındaki farkın neredeyse tamamı aralık ayı hesaplarında yaratılmış. Tüm bunlar, bazı kalemlerde harcamaların aralıkta yapılmış gösterilip ödeneklerinin 2011’e sarkıtıldığını gösteriyor. Yani hem aralıkta gerçekleşen seçime dönük harcamalar hızlı bir artış göstermiş, hem de buna ilave olarak 4 milyar lirayı aşan bir kaynak da 2010 bütçesinden 2011’e sarkıtılmış.
Transfer harcamaları aralıkta patlama yaptı | ||||
| 2010 yıllık bütçe sonucu (bin TL) | Aralık ayı bütçe sonucu (bin TL) | Ocak-kasım ortalaması (bin TL) | 11 aylık ortalamaya göre aralıktaki artış (%) |
Bütçe Giderleri | 293,628,219 | 37,857,862 | 23,251,851 | 62.8% |
Faiz Hariç Giderler | 245,331,810 | 36,020,217 | 19,028,327 | 89.3% |
Personel Giderleri | 62,301,288 | 4,105,447 | 5,290,531 | -22.4% |
Sosyal Güv.Kur. Devlet Primi | 11,059,735 | 1,138,589 | 901,922 | 26.2% |
Mal ve Hizmet Alımları | 28,823,463 | 7,214,729 | 1,964,430 | 267.3% |
Cari Transferler | 101,890,785 | 8,941,457 | 8,449,939 | 5.8% |
Sermaye Giderleri | 25,906,918 | 8,350,268 | 1,596,059 | 423.2% |
Sermaye Transferleri | 6,736,224 | 2,881,075 | 350,468 | 722.1% |
Borç Verme | 8,613,397 | 3,388,652 | 474,977 | 613.4% |
Yedek Ödenekler | 0 | 0 | 0 | 0.0% |
Faiz Harcamaları | 48,296,409 | 1,837,645 | 4,223,524 | -56.5% |
Bütçe Gelirleri | 254,028,479 | 21,747,411 | 21,116,461 | 3.0% |
Genel Bütçe Gelirleri | 246,141,713 | 21,091,834 | 20,459,080 | 3.1% |
Vergi Gelirleri | 210,532,315 | 17,958,069 | 17,506,750 | 2.6% |
Teşebbüs ve Mülkiyet Geliri | 9,787,813 | 639,844 | 831,634 | -23.1% |
Özel Gelirler ile Alınan Bağışlar ve Yardımlar | 1,207,744 | -335,392 | 140,285 | |
Faizler, Paylar ve Cezalar | 21,014,457 | 1,881,271 | 1,739,381 | 8.2% |
Sermaye Gelirleri | 3,375,546 | 894,160 | 225,581 | 296.4% |
Alacaklardan Tahsilat | 223,838 | 53,882 | 15,451 | 248.7% |
Özel Bütçeli İdarelerin Öz Gelirleri | 5,953,891 | 510,934 | 494,814 | 3.3% |
Düzen. ve Denet. Kurumların Gelirleri | 1,932,875 | 144,643 | 162,567 | -11.0% |
Bütçe Dengesi | -39,599,740 | -16,110,451 | -2,135,390 | 654.5% |
Faiz Dışı Denge (Maliye Tanımlı) | 8,696,669 | -14,272,806 | 2,088,134 | -783.5% |
Faiz Dışı Denge (Program Tanımlı) | -5,386,910 | -15,676,342 | 935,403 | -1775.9% |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder