4 Ağustos 2012 Cumartesi

Üniversitelerde kapanan kontenjanların faturası mevcut öğrenciye çıkacak


Üniversite adayları geçen haftayı tercihlerini yapmakla geçirdiler. Seçme sisteminde yapılan değişiklikler, kontenjanlardaki değişiklikler, yeni açılan üniversiteler gibi birçok “yeni”, üniversite adayı öğrencilerin başını en az sınavlar kadar ağrıttı. Üniversite seçme sistemi zaten baştan aşağı sakatlıklarla doluyken, bir de sistemin her yıl bir yerleriyle oynamak öğrencilerin yükünü ve önündeki belirsizliği iyice artırıyor. Sistemin mutlaka kökten değişmesi gerekiyor, ancak bunun uzun vadeli bütünlüklü bir satrateji içinde olması zorunlu. Ayrıca stratejinin ve yapılacak değişikliklerin takviminin, hem mevcut öğrenciler, hem de daha ortaokul lise çağındaki müstakbel adayların da baştan bilmesi gerekiyor.
Şimdiki gibi stratejiden yoksun bir şekilde her yıl sistemin bir yanıyla çoğu kaz da son dakikada oynayarak, hatta bazı kararları uygulamaya bile sokmadan geri çekecek kadar belirsizlikler içinde doğru bir yere varmak mümkün değil. Bu durumun da faturasını hep öğrenciler ve aileleri çekiyor.

Niteliği gerektiği gibi önemsemeden üniversiteleri sadece sayı olarak artırma yarışı, kontenjanlarda büyük dengesizlikler yarattı. Bu durumun sonuçlarından birisi,  üniversitelerde kolayca kurulabilen ve kontenjanları rahatlıkla şişirilebilen ama iş hayatında karşılığı olmayan bölümlerin artması oldu. Bu bölümlerden mezun olanların iş bulması zor olduğu için, çoğunluğu KPSS kanalıyla kamuda bir iş bulma arayışına girdi. Özellikle fen edebiyat ile eğitim fakültesi mezunu memur adaylarının sayısının sürekli artması, politikacılar için yönetmesi zor bir konu haline geldi.
Bu durumun da etkisi ile bu yıl kamu üniversitelerinde fizik, kimya, biyoloji gibi temel bilimler ile eğitim fakültelerinin gece öğretimi yapan birimlerinin kapatıldı. Şimdiye değin kontenjanları büyük ölçüde boş kalan özel üniversiteler, kontenjanlarla çok oynuyordu. Özel üniversiteler burslu olan kontenjanlarda çok sık değişiklik yapıyorlar. Ancak zaman zaman çok temel bölümleri kapatma yoluna da gidiyorlar. Bu yıl buna devlet üniversiteleri de katılmış oldu.
ÖSYM’nin yayınladığı kontenjan kılavuzuna dayanarak yaptığımız özel çalışmanın sonuçlarına göre bu yıl, toplam 180 bölüm yeni öğrenci almayarak kapanma yoluna gidiyor. Buna aynı bölüm çatısı altında gece öğretim veren programlar ile burslu programları da kattığımızda, iptal edilen program sayısı çok daha yüksek. Ayrıca bir üniversitede kapanan bölüme paralel eğitim veren bir kardeş bölüm varsa bunları da hesaba katmadık. Örneğin bir üniversitede jeofizik mühendisliği kapatılmış, ancak jeoloji mühendisliği faaliyete devam ediyorsa veya hayvancılıkla ilgili bir bölüm kapatılırken başka bir bölüm faaliyete devam ediyorsa bu bölümleri kapatılan bölümlere dahil etmedik.
Bu durumda bile kapatılan bölüm sayısı 180 gibi azımsanmayacak bir düzeye çıkıyor. Devlet üniversitelerinde fizik, kimya ve biyoloji bölümleri kapatılan bölümler arasında başı çekiyor. Ancak kapatılan bölümler arasında bilgisayar mühendisliği, elektrik-elektronik mühendisliği, maden mühendisliği, kamu yönetimi gibi önemli bölümler de var.
Paralel eğitim veren bir kardeş bölüm bile olmadan kapatılan bu bölümlerin 145’i devlet, 30’u özel, 5’i de KKTC’deki özel üniversitelerde bulunuyor. Bu bölümlerin geçen yılki toplam kontenjanları 6 bin 898’di. Bu kontenjanların 2 bin 784’ü iki yıllık önlisans bölümlerinde, 4 bin 114’ü 4 yıllık lisans bölümlerindeydi. Bu bölümlere geçen yıl bin 508’i önlisans, 914’ü lisans olmak üzere toplam 2 bin 422 öğrenci yerleştirildi.
Bu durumdan en fazla zarar gören, bu bölümlerde şu anda okuyan öğrenciler olacak. Çünkü o üniversitede bu bölümlere kardeş bölümler de bulunmadığı için mevcut öğrenciler, en başta öğretim üyesi yetersizliği olmak üzere derslik ve donanım açısından daha fazla sıkıntı yaşamaya başlayacaklar.

Üniversite kontenjanlarının yarısını açık öğretim ve gece bölümleri oluşturuyor 

 

 Üniversite sınavına giren 5900 öğrenci liseyi kazanacak! 

 

 Üniversite kontenjanlarının işsiz mezundan haberi yok  

 

 Doktoralı hamal, yüksek lisanslı temizlikçi almak ister misiniz? 

 

‘İş’e yaramayan üniversite eğitimi  

 

Eğitimde 4+4+4 sistemi, adaletsizliği iyice artıracak 

 

Sıfırcı gençlik neyin habercisi?  

 

http://www.haberturk.com/htyazar/ismet-ozkul

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder