4 Şubat 2011 Cuma

İhracatın yıldızları bile ithalata yenik düşüyor


Türkiye 2010 yılını tarihinin en yüksek dış ticaret açığı ile kapattı. Dış ticaret açığı 2009’a göre yüzde 84.5’lik bir sıçrama ile 71.56 milyar dolara yükseldi. Ticaret açığı kriz öncesi 2008 yılı açığının da yüzde 2.3 üzerinde. Sorun, “Ekonomi yüzde 8 gibi yüksek bir büyüme hızı yakaladı. Ticaret açığındaki artış bunun doğal sonucudur” diye geçiştirilecek durumda değil. Verilerin ayrıntılarına baktığımızda, izlenen değerli TL politikasının, sanayinin sadece dış rekabet gücünü kırmadığı, aynı zamanda kendi iç pazarında bile rekabet edemez hale getirdiği görülüyor.
İthalattaki artışı, yeni yatırımlar ve içerdeki sanayi üretimi için gerekli aramalı ithalatına bağlayanların, 2010’da tüketim malları ithalatındaki artışın onlardan pek farklı olmadığını da görmeleri gerekiyor. İthalat geçen yıl yüzde 31.6 artarken tüketim malları ithalatı da yüzde 28.2 arttı.
Sektörler bazında ihracatın ithalatı karşılama oranlarındaki bozulma, manzarayı daha net görmemezi sağlıyor. Geçen yıl ihracatın ithalatı karşılama oranı, 11.1 puan gibi az görülen bir düşüşle yüzde 61.4’e indi. Kriz nedeniyle 2009’un iyi bir baz olmayacağı öne sürülebilir. Ancak 2010 yılı ihracatın ithalatı karşılama oranı, kriz öncesinin de 4 puan altında.
İhracatın ithalatı karşılama oranındaki bozulmaya sektörler bazında baktığımızda, en büyük bozulmanın ihracat şampiyonu sektörlerde yaşanması, alarm verici bir gerçek. Türkiye’re ihracat denince akla ilk gelen sektörler otomotiv ile konfeksiyon. Motorlu araçlar sektöründe ihracatın ithalatı karşılama oranı, geçen yıl 100’ün altına inerek yüzde 93.9 oldu. Yani dünyada rekabet gücü olan ihracat şampiyonu sektörümüz, artık net ithalatçı olmuş durumda. Otomotivin yaptığı ihracat, ithalatını karşılamaya yetmiyor. Motorlu taşıtlar sektörü geçen yılı yaklaşık 1 milyar dolarlık bir ticaret açığı ile kapattı. Motorlu taşıtlar sektörünün dış ticaret dengesinde, 2009’a göre 3 milyar dolarlık, 2008’e göre de 4.8 milyar dolarlık bir bozulma var. Otomotiv, ihracatın ithalatı karşılama oranındaki bozulmada da başı çeken sektörler arasında. Motorlu taşıtlarda ihracatın ithalatı karşılama oranı geçen yıl 2009’a göre 25.5 puan, 2008’e göre 30.9 puan birden düştü.
İhracatın bir diğer yıldızı konfeksiyonda da durum farklı değil. Konfeksiyonda ihracatın ithalatı karşılama oranı, 2008’e göre 150 puan birden düşerek yüzde 454.8’e indi. 2008’de Türkiye ithalatının 6 katı ihracat yaparken, şimdi ancak 4.5 katı ihracat yapıyor. Bunun nedeni, 2008’e göre ihracat yüzde 3.4 gerilerken, ithalatın yüzde 39.4 gibi ciddi bir artış gösterebilmesi.
Veriler sıcak paranın, sanayinin altını oyduğunu ve en fazla güvenilen sektörlerde dahi bırakın dış rekabeti, iç pazarda bile kaybetme tehlikesi yarattığını bir kez daha ortaya koyuyor.

En büyük yarayı ihracat şampiyonları aldı

İhracatın ithalatı karşılama oranı 2010 (%)
2008'e göre fark
2009'a göre fark
TOPLAM
61.4
-4.0
-11.1
Yatırım malları
40.9
-18.8
-10.9
Hammadde ve aramallar
42.9
-1.7
-7.1
Tüketim malları
183.4
-35.7
-27.8
SANAYİ
63.3
-5.3
-10.6
İmalat
72.6
-10.7
-13.4
Tekstil ürünleri
180.5
-41.8
-39.4
Giyim eşyası
454.8
-150.0
-89.4
Motorlu kara taşıtı  ve römorklar
93.9
-30.9
-25.5
Diğer ulaşım araçları
31.0
-76.9
-42.3
Ana metal sanayi
77.5
-7.6
-36.0
Metal eşya sanayi
156.3
-2.4
-14.6
Makine ve teçhizat
58.3
0.9
-6.1
Radyo, televizyon, haberleşme cihazları
36.4
-6.2
-4.8
Gıda ürünleri ve içecek
195.6
23.6
-8.3
Tütün ürünleri
318.8
52.7
77.2
Ağaç ve mantar ürünleri
60.1
2.0
-21.4
Kimyasal ürünler
21.1
2.6
1.0
Taş toprağa dayalı sanayi
261.2
-17.6
-67.1


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder