28 Temmuz 2012 Cumartesi

Üniversite sınavına giren 5900 öğrenci liseyi kazanacak!


Üniversite sınavına giren 5900 öğrenci liseyi kazanacak! Şaka gibi ama gerçek. Bunu kim söylerse söylesin inanmak mümkün değildi. Ama söyleyen Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) olunca iş değişiyor. Bu bilgi, ÖSYM’nin, üniversite sınavına giren öğrencilerin tercihlerini yapmalarına yardımcı olmak üzere yayınladığı kontenjan kılavuzunun dipnotlarında yer alıyor.
Kılavuzda sınavsız geçişle öğrenci alacak bazı önlisans programlarının karşısında parantez içinde (Bk 309), (Bk 450) gibi notlar var. Bu notların ne olduğuna bakacak olursanız şöyle ifadelerle karşılaşıyorsunuz:
* “Bu programa kayıt olan öğrencilerin önlisans eğitim-öğretimleri, Midyat EML’de gerçekleştirilecektir.”
* “Bu programa kayıt olan öğrencilerin önlisans eğitim-öğretimleri, Batman TL’de gerçekleştirilecektir.”
Bu örneklere bakıp garabetin sadece Güneydoğu’da yaşandığını sanmayın. Türkiye’nin her yerinden örneklere rastlamak mümkün.
İşte teşvik sınıflamasında İkinci Bölge’de yer alan güneyin en gelişmiş illerden Adana’dan bir örnek:
* “Bu programa kayıt olan öğrencilerin önlisans eğitim-öğretimleri Adana Kiremithane EML’de gerçekleştirilecektir.”
Bir örnek de teşvikte en gelişmiş illerin yer aldığı Birinci Bölge’nin demirbaşlarından Başkent Ankara’dan:
“Bu programa kayıt olan öğrencilerin önlisans eğitim-öğretimleri Ankara Balgat EML’de gerçekleştirilecektir.”
Bu dipnotların anlamı şu: Meslek liselerinden mezun olan ve sınavsız geçişle bir önlisans programına kayıt yaptırmak isteyen öğrenciler, bu programı seçerlerse, fiilen bir meslek lisesini kazanmış olacaklar! Zaten meslek lisesi mezunu bu öğrenciler ,yüksek öğrenim adı altında tekrar meslek lisesinde okuyacaklar. Bu okullar da gündüz meslek lisesi, gece yüksek okul olacak. Bu okullardaki derslerin büyük bölümüne de muhtemelen lise öğretmenleri girecek.
Bu durumda toplam 128 önlisans programı var ve bu programların toplam kontenjanı 5 bin 900 kişi. Sınavsız önlisans programlarının toplam kontenjan sayısı 167 bin 758. Buna göre her 62 sınavsız önlisans öğrencisinden birisi lisede okumaya devam edecek.


YÜKSEK ÖĞRENİM KONTENJANLARININ DAĞILIMI

Toplam Kontenjan
İkinci öğretim
Açık ve uzaktan eğitim
İkinci öğretim + açık ve uzaktan eğitim
GENEL TOPLAM
937,650
205,078
203,602
408,680
Lisans
547,198
92,228
144,889
237,117
Önlisans (merkezi yerleştirme)
3,241
880
102
982
Ön lisans (sınavsız geçiş)
362,940
109,247
58,511
167,758
Yetenek sınavı
24,271
2,723
100
2,823
TOPLAM KONTENJAN İÇİNDEKİ PAYI (%)
GENEL TOPLAM
100.00
21.87
21.71
43.59
Lisans
58.36
9.84
15.45
25.29
Önlisans (merkezi yerleştirme)
0.35
0.09
0.01
0.10
Ön lisans (sınavsız geçiş)
38.71
11.65
6.24
17.89
Yetenek sınavı
2.59
0.29
0.01
0.30

ÜNİVERSİTELİNİN YARISI YA OKUL GÖRMÜYOR, YA DA GECE GÖRÜYOR

Yüksek öğrenimi geliştermede evrensel kalite ölçüleri yerine her ile bir üniversite, her ilçeye bir yüksek okul yarışı geçince, üniversiteler de bir “yüksek lise” haline geliyor. Üniversite öğrencisi sayısı bu yaklaşımla şişerken, üniversiteler evrensel ölçüleri yakalama güçlerini yitiriyorlar. Bu yıl yine kontenjanların yüzde 46’sını gece okulları ile açık öğrenim ve uzaktan eğitim programları oluşturdu. Bu yıl yüksek öğrenime girenlerin yüzde 21.9’u gece okuyacak. yüzde 21.7’si ise açık öğrenim ve uzaktan eğitim programlarına gireceklerinden üniversite havasını bile soluyamayacaklar. Açık öğretim programlarının büyük bölümünün kontenjanı açıklanmadığı için yerleştirme sonrasında bu grubun toplam içindeki payı daha da yükselecek.

http://www.haberturk.com/htyazar/ismet-ozkul

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder